Ahad, 20 Mei 2012

Pengenalan Awal "CELIK WANG"

Assalamualaikum dan Salam Pengguna Dedikasi :)


Gambar Hiasan dari GOOGLE

Hari ini saya ingin memberitahukan beberapa sebab kenapa perlunya kita memberi pengenalan awal kepada Generasi-generasi muda. Contohnya mengajar dan mendidik kanak-kanak supaya gemar menabung, atau mengajar mereka untuk menghargai wang walaupun satu sen. Sesetengah pengguna malu untuk mengajar anak mereka menyayangi wang kerana takut digelar "matrealistik".

Terdapat beberapa sebab kenapa perlunya pengenalan awal celik wang kepada generasi-generasi muda, antaranya adalah seperti , kanak-kanak akan menghargai wang walaupun satu syiling. Bab kata pepatah "sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit". Tidak mustahil duit syiling itu dapat menjadi ratus-ratus wang ringgit.

Sebab kedua ialah, kanak-kanak juga akan berasa bersalah untuk membelanjakan wang ringgit semata-mata ingin membeli barangan yang tidak berfaedah seperti gula-gula, aiskrim dan lain-lain lagi. Ini juga dapat membuka peluang bagi kanak-kanak untung menabung, contohnya mereka ada lagi baki wang persekolahan untuk disimpan ke dalam tabung.

Selain itu, sudah tentu dengan menabung akan mencerahkan lagi masa depan, seperti apa yang saya katakan di dalam entri sebelum ini. Masa depan menjamin seluruh hidup kita, jika kita hidup dalam keadaan "daif" semuanya akan menjadi susah. Susah yang dimaksudkan ialah susah untuk meluangkan masa bersama keluarga, susah untuk membeli peralatan sekolah seperti buku nota, latihan dan juga rujukan.

Setakat ini sahaja entri saya pada hari ini. Sentiasa beringat, duit memanglah tidak boleh dibawa ke dalam kubur akan TETAPI , wang dapat mendorong kita melakukan sesuatu untuk "Bekalan" ke hari akhirat. Ingat, kita haruslah menjadi pengguna yang bijak menguruskan wang tidak mengira umur atau darjat.

2 ulasan:

  1. Awesomelah blog nie..peluang nak menang tinggi lah...Good luck untuk awak. Wish me good luck too..nanti kita bolehlah jumpa..haha

    BalasPadam
  2. hahaa InsyaAllah ! Good luck , dan terima kasih ;D

    BalasPadam

[Close]